Hunger Games [Suzanne Collins]

Tijdreizen, ruimtereizen, superhelden en onwaarschijnlijke technische snufjes: dat is typisch ScienceFantasy.

Ga jij Mockingjay in het engels lezen?

Ja, ik heb hem al besteld en ga hem direct op woensdag lezen!
2
40%
Ja, ik ga hem deze week kopen.
0
Geen stemmen
Ja, ik ga hem lenen van de bibliotheek zodra hij beschikbaar is.
0
Geen stemmen
Nee, maar ik ga hem zo snel mogelijk in het Nederlands lezen.
3
60%
Nee, en ik weet ook niet of ik hem in het Nederlands ga lezen.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 5

Berichtdoor Patricia op zo 26 apr 2009, 22:33

The Hunger Games (De Honger Spelen in het Nederlands) is een sci-fi/fantasy boek, dat in Amerika al best groot is. Hier de flaptekst in het Nederlands:

Zou zij kunnen overleven, alleen en in de wildernis? Wanneer alles en iedereen erop gebrand is dat je de ochtend niet levend haalt? Winnen betekend eeuwige roem en rijkdom. Verliezen betekent een zekere dood. De Honger Spelen zijn begonnen...

Katniss Everdeen leeft in een land dat vroeger de Verenigde Staten van Amerika heette, alleen is heet het nu Panem. Panem is ingedeeld in 13 districten. Echter, toen district 13 in opstand kwam tegen de hoofdstad Capitol, is het district uitgeroeid. Omdat het Capitol de macht wil houden willen ze de rest van de districten laten weten wie de baas is. Dit doen ze door een jaarlijks evenement, die onder het mom van 'herdenking aan het verschrikkelijke verleden van district 13', wordt gehouden. Dit zijn De Honger Spelen. De Honger Spelen zijn echter geen positief evenement. 24 kinderen, één jongen en één meisje uit de overgebleven 12 districten, tussen 12 en 18 jaar, moeten meespelen in deze reality show. Door middel van een loting wordt er bepaald wie er mee moeten doen, want deelname is verplicht. Deze 24 jongeren worden gebracht naar een arena in het land, en dan begint het spel pas echt. Het is namelijk de bedoeling dat jij, als deelnemer, als enigste levend de arena verlaat.

Mijn mening over het boek:
Wow, dit boek is echt héél mooi. Hoewel ik me lichtelijk erger aan de schrijfstijl (alles in de tegenwoordige tijd), heeft het me heel erg geboeid. Ik had hem uiteindelijk in anderhalve dag uit. De avonturen van Katniss zijn goed te volgen en het plot is erg goed.

Spoiler:
Ten eerste vind ik het héél mooi beschreven dat Katniss zonder na te denken de plek van Prim inneemt. De familieband is heel mooi beschreven, en ik leefde erg mee mat Katniss. Ik had ook echt iets van WTF niet Prim D:

Ook de lovetriangle is erg mooi. Is ze nu echt verliefd op Peeta of Gale, en hoe gaat het nu verder?
De dood van Rue vond ik nog het ergste. Ze was nog maar 12! Maar Rue vind ik wel een goed personage, ze is schattig, maar ze is zeker niet dom. Ze heeft goede mensenkennis, en dat helpt haar bij de Honger Spelen.

Verder vind ik het eigenlijk best wel raar dat er Career Tributes zijn. Ik bedoel, kom op, je gaat toch niet je leven wagen als je niet bent uitgeloot.. Seriously xD

Het eerste hoofdstuk is te lezen op de officiele site:
Engels
Nederlands

Ook zijn de filmrechten verkocht aan Lionsgate, dus hopelijk wordt er een mooie film van gemaakt!

De Honger Spelen komt op 11 mei uit in het Nederlands. Deel twee, Catching Fire, komt uit op 1 september 2009 (Engelse versie). Na Catching Fire komt er nog één deel uit.
Hermione can't draw, Hermione can't draw
Hermione cannot draw

Lupin can't sing, Lupin can't sing
Lupin cannot sing
(8)
Patricia
The Awesome One

The Awesome One

Anemos

Berichtdoor Eva op vr 05 jun 2009, 00:59

*kickt dit topic omhoog*

Ik heb nog nooit van dit boek gehoord. Ik heb alleen jou (=Patricia) erover gehoord en ik heb laatst wel zo'n gratis versie meegenomen van dit boek. Zeg maar zo'n preview van een paar bladzijden. Nu heb ik die eerlijk gezegd nog niet gelezen. Ik zal dat snel wel een keer doen. Ik weet niet of ik dit boek ook daadwerkelijk ga lezen aangezien ik niet vaak boeken lees.Maar ja dat bepaal ik dus wel als ik de preview heb gelezen. Patricia is er in ieder geval positief over (en Stephenie Meyer ook) dus misschien moet het wel wat zijn. xD
Anyone who says sunshine brings happiness
has never danced in the rain.
- Joe Jonas
Eva
The Pacifist One

The Pacifist One

Muzanon

Berichtdoor Sweet Hermione op wo 10 jun 2009, 17:29

Allemachtig wat een doodeng plot en verschrikkelijk onethisch natuurlijk (maar daar houd ik soms wel van). Het lijkt me wel heel erg spannend. Is het niet verschrikkelijk bloederig?
Sweet Hermione
Faun

Anemos

Berichtdoor Patricia op di 21 jul 2009, 19:25

Nee, het boek is écht geen triller. Ik was eerst ook bang dat het echt een triller zou worden, maar het is een avontuur van Katniss, die probeert te overleven. Ik wil niet spoileren, maar [lichte spoiler]
Spoiler:
je ziet niet veel mensen die worden gedood
.

Het boek gaat erover hoe Katniss The Hunger Games ervaard, wat ze denkt en hoe ze probeert te overleven.

Serieus, het is écht geen triller xD

Trouwens, ik ben nu écht heel benieuwd naar Catching Fire, deel 2 in de triologie. Er zijn namelijk een groot aantal ARC's uitgedeeld (pre-release), en er zijn overal spoilers te vinden op het net >.<
Oh, en THG staat nu op een gedeelde tweede plaats met favo boeken:
1. Harry Potter
2. Twilight
2. The Hunger Games [a]

EDIT:

Ik weet dat dit topic niet echt het populairste is, maar toch blijf ik een fangirl xD
Anyway, het eerste hoofdstuk van het tweede boek staat online!

Klik

Nu kan ik écht niet meer wachten tot 1 september (ook al duurt het vast even tot de boekenzaak het boek heeft xD)
Hermione cannot draw

Lupin cannot sing
(8)
Patricia
The Awesome One

The Awesome One

Anemos

Berichtdoor Minos op za 01 aug 2009, 11:12

OMG OMG OMG OMG OMG !!!

Dit boek is zó goed.
Echt niét normaal. Ik was dus tot gisteren naar m'n oma, en ik zag het boek in de boekenwinkel liggen, toen moest ik aan Patricia's topic denken, ik kocht het en OMG o.O

Het is echt heel goed geschreven. Het is sowieso een heel origineel uitgangspunt, maar de schrijfster weet het allemaal zo te beschrijven dat je geen één moment in een saai deel zit. Alles is spannend, geen enkel dingetje dat je stiekem wil overslaan. Alles is dan -wat toch niet zo evident is bij fantasyboeken- klaarhelder uitgelegd en ik had geen verwarring.
Dit is het eerste boek waarin ik mij niet ergerde aan tegenwoordige tijd, integendeel. Trouwens ook het eerste boek waarin ik de emoties van het hoofdpersonage zo intens ervaar.

Het is idd erg onetisch, maar dat vindt Katniss ook. Ze is heel, heel kwaad op het Capitool en haar laatste actie tijdens de Honger Spelen (met de bessen) vond ik echt geniaal en ontroerend :"o

Dit boek kán HP evenaren, als de volgende delen even goed zijn. Let op mijn woorden.

En nu ga ik spoileren.

Spoiler:
WOWIE, dit boek heeft echt alles hé! Romantiek, maar heel subtiel, actie, avontuur, spanning, engheid af en toe... Dit plot sprak mij op de een of andere manier enorm aan, ik weet niet waarom xD
Je wist natuurlijk vanaf het begin dat Katniss ging winnen, maar godallemachtig, soms zat ik echt op 't randje van mijn stoel o.O Je had dan ook Peeta (omg dat personage is zó goed gedaan, dat je je serieus de helft van het boek afvraagt wat hij nu precies voelt) die waarschijnlijk zou sterven (toen hij dat podium opkwam) maar gaandeweg het boek wordt het NOOZ NOT PEETA! Dan lijkt hij weer een verrader, dan niet...

Rue vond ik ook heel goed uitgewerkt. Een heel lief personage en ik was ontroerd bij dat boomspringen. Haar einde vond ik heel mooi beschreven, niet te emotioneel, wat het beter maakt. (Ik vond haar leuker dan Prim)

Eigenlijk zijn alle personages heel goed uitgewerkt. Ik ben benieuwd naar Katniss/Gale/Peeta, al vind ik Gale al niet leuk meer@@

+ Cinna, Elsie (of hoe ze ook mag heten) en Haymitch zijn liefde.

Kortom, ik ben nog nooit zo opgelucht geweest dat in 'n boek de laatste woorden "Einde van deel één" waren en ik kan niet wachten tot Vlammen.

Tja, ik ben
And although there’s pain in my chest
I still wish you the best with a

“Fuck you!”
Minos
Clumsy King of Crete

Maresse

Berichtdoor Yaraa op za 14 nov 2009, 14:40

The Hungergames is nu één van mijn favoriete boeken geworden. Ondanks de nogal lame namen (Katniss, kom op? XD) en het irritante schrijfstijl (in het nederlands irriteert het me echt, in het engels juist niet) vind ik het echt een heel mooi boek. Ik ben altijd wel geïntresseerd geweest in de griekse mythologie en herkende het verhaal wel al een beetje (minotaur ofcourse) maar het was wel orgineel.

Het is best geloofwaardig, dat de wereld zo kan uitdraaien. En dit is het eerste sci-fi boek dat ik echt goed vond. Al vond ik Cathing Fire beter dan het eerste deel [a]

Spoiler:
Ik houd echt van Finnick<3 Hij is een geniale bad ass :'D Maar ik ben bang dat hij in boek 3 sneuvelt D: En dat wil ik niet, nah.

Weet iemand trouwens waarneer boek 3 uitkomt?

it's time to take a risk, sweetheart.
Yaraa
Eenhoorn

Berichtdoor Minos op za 14 nov 2009, 19:17

Ja, boek 3 komt pas over n jaar uit en daarom ben ik helemaal depri D:

Spoiler:
+ omg, die cliffhanger, dat was zó gemeen. en ook helemaal k*t dat d'r maar drie boeken zijn- ik vind dat dit minstens zeven delen verdient ofzo <3
Én Finnick is idd geniaal, ik vond 'm echt kewlz.

“Fuck you!”
Minos
Clumsy King of Crete

Maresse

Berichtdoor Yaraa op ma 16 nov 2009, 21:09

@Minos:
Spoiler:
Ik ben blij dat er maar drie boeken komen en dat dat vast staat. Ik word tureluur van al die 12delige/oneidige series omdat het toch wel geld scheelt en Collins nu een eind kan schrijven zoals ze dat wil en niet steeds weer iets nieuws moet verzinnen, tot het bagger word xD

De hongerspelen in boek 2 vond ik trouwens beter dan die in 1. Omdat hij technische beter in mekaar zat (een klok, hoe kom je erop?) en omdat het zo duidelijk was dat ze niet gingen wachten tot er één overbleef.

it's time to take a risk, sweetheart.
Yaraa
Eenhoorn

Berichtdoor Minos op di 15 dec 2009, 21:36

@Yaraa;
Spoiler:
Met dat de Hongerspelen 2 beter is ben ik het volledig eens. Het is gewoon drie keer zo spannend. Met je mening dat er maar 3 boeken moeten komen niet. Het is zo'n leuk concept, zo'n fascinerende wereld, dat ik er meer in wil blijven hangen dan deze drie delen.
Maar aan de andere kant heb je ook gelijk. Aaawh, het is zo moeilijk. En zó'n gemene cliffhanger @@

“Fuck you!”
Minos
Clumsy King of Crete

Maresse

Berichtdoor Lilies op wo 06 jan 2010, 14:04

Spoiler:
Haha, toen ik Vlammen had gekocht, dacht ik dat het het laatste deel was. Had ik hem uit; Deel drie van de hongerspelen komt uit in 2010. ZO FRUSTREREND!

Ik vond Vlammen ook veel beter, de arena is beter uitgewerkt en er zit veel meer spanning in. Toen het zo ver was, dat je erachter komt dat ze weer met de hongerspelen mee gaat doen, heb je echt zoiets van; Shít! In het eerste boek weet je niet wat je te wachten staat.

Dat van de 3 delen vind ik opzich wel goed, want wat je heel vaak ziet is wanneer een schrijver succes heeft, hij meer boeken gaat schrijven in dezelfde serie. Vaak zijn de laatste boeken veel minder leuk. Het wordt allemaal een beetje hetzelfde (:
Maar het is ook wel jammer, heel dubbel..
Lilies

Berichtdoor Patricia op vr 12 feb 2010, 22:32

Yay, de titel van het derde boek, die op 24 augustus uitkomt is bekend!
Het derde boek gaat
Spoiler:
'Mockingjay'
heten.
De cover is ook al bekendgemaakt:
Spoiler:
Afbeelding

Verder vertelt David Levithan, de 'VP Editorial Director of Scholastic', ook nog het volgende:
I am not, under any circumstances, allowed to divulge the contents of the third Hunger Games book. Nada. Nothing. Not a peep. I can, however, share with you five things that will not be appearing in the new book:

* Panem is not shaken up when District 9 is nominated for a best picture Oscar.
* At no point does President Snow utter the line, “This is Snowmageddon, baby.”
* Despite internet rumors to the contrary, it is not revealed that Cinna has been secretly designing outfits for a Capitol operative known as “Lady GaGa.”
* All rumors of a crossover appearance by Geronimo Stilton are false.
* In a tough editorial call, we decided not to have Katniss win the Hunger Games…only to be interrupted by Kanye West.

OMG OMG OMG.. ik heb nu zo'n zin in boek 3.

spoilers voor boek 1 en 2..
Spoiler:
En het gaat dus niet 'The Victors' heten.. thank God xD. Dat vond ik namelijk geen leuke titel, hij gaf al teveel weg ofzo..
Waar denken jullie dat de 'Mockingjay' voor staat? Betekend het dat District 13 echt bestaat..
Sowieso staat de mockingjay voor de rebellion..
Arrgg.. nog zo lang wachten, en zoveel te speculeren..
Hermione cannot draw

Lupin cannot sing
(8)
Patricia
The Awesome One

The Awesome One

Anemos

Berichtdoor TopazLover op do 18 feb 2010, 22:25

Ik heb recentelijk de eerste twee delen gelezen en wauw, wat een enorm goeie boeken.

Spoiler:
Vlammen vond ik ook beter dan het eerste deel. Met name door het minder voorspelbare einde en dat klokidee. Wat had ik kippenvel toen ik las dat de arena een klok was. Dat maakte de spanning nog erger xD Van mij mag Katniss Peeta en Gale allebei wel aan het lijntje houden, ze zijn allebei leuk.

Ik denk trouwens dat het einde van deel 3 niet zo heel verrassend zal zijn. Het boek zal wel over de opstand gaan en omdat het vrij moeilijk is om een ikpersoon te laten doodgaan, overleeft Katniss sowieso. Dat zou betekenen dat het Capitool een probleempje heeft. De kaft is in elk geval wel heel mooi (zou het naar vrijheid verwijzen?), maar hij zal in het Nederlands wel weer iets aangepast worden (bij De Hongerspelen is de kaft in het Engels blijkbaar zwart en in het Nederlands blauw). Hoe zouden ze de titel eigenlijk gaan vertalen naar het Nederlands?

Hoe voorspelbaar boek 3 ook mag zijn, ik kijk ernaar uit. Zeker weten dat de schrijfster nog een hele berg verassingen voor ons in petto heeft. Zijn de boeken trouwens moeilijk in het Engels? Zo niet, dan ga ik het derde deel misschien wel in het Engels lezen, want wachten op de Nederlandse versie is moeilijk xD
Ik heb de Twilight saga ook in het Engels gelezen, maar dit verhaal is natuurlijk een stuk complexer.
Here it's safe, here it's warm
Here the daisies guard you from every harm
Here your dreams are sweet and tomorrow brings them true
Here is the place where I love you

- The Hunger Games
TopazLover
Queen of Miracles

Maresse

Berichtdoor Minos op za 20 feb 2010, 19:52

OMGOMGOMGOMG

Marjo je hebt het gelezen <333 Ik ben btw terug in Vlammen bezig en het is wéér superspannend, though.
Plus ik ben vandaag teruggekomen van een logeerpartij bij m'n neefje, en op een bepaald moment gingen we naar een boekenbeurs. Ik zag Hongerspelen en Vlammen liggen en ik van zomfgzomfg koop dat koop dat en nu is mijn neefje ook fan =D
{We liggen trouwens helemaal plat bij namen zoals Katniss, Peeta en Gale, want eigenlijk zijn die echt heel erg xD}

En @Marjo; Woesj, deel 3 gaat onze verwachtingen deels doen laten uitkomen, maar het einde van deel één was voordat je het boek uberhaupt opensloeg al bekend, en toch was dat zo spannend. Het gaat echt erg worden.
Het enige wat ik minder zou vinden is als
Spoiler:
Peeta/Gale zou sterven ofzo, dan is die lovetriangle ineens opgelost en dat is zo minder prettig D:

“Fuck you!”
Minos
Clumsy King of Crete

Maresse

Berichtdoor TopazLover op zo 21 feb 2010, 16:04

In Nederland zijn de boeken vertaald door dezelfde mevrouw die ook de Twilight saga vertaalt. Dat verklaart een paar foutjes die ik in de Hongerspelen en Vlammen zag.

- In de Hongerspelen heeft Katniss op haar wang gebeten. "Mijn mond proefde naar bloed", wordt er gezegd. Maar dat is geen goede Nederlandse uitdrukking. Haar mond smaakte naar bloed of ze proefde bloed in haar mond. Een combinatie van die twee is fout Nederlands.
- In Vlammen staat er bijvoorbeeld een keer 'lang' i.p.v. 'langs'.

Dat verklaart meteen sommige irritante zinnen die me aan Twilight deden denken. Het is allebei van dezelfde uitgeverij, waar de vertaalster blijkbaar werkt (Unieboek/Van Goor).
Here it's safe, here it's warm
Here the daisies guard you from every harm
Here your dreams are sweet and tomorrow brings them true
Here is the place where I love you

- The Hunger Games
TopazLover
Queen of Miracles

Maresse

Berichtdoor Patricia op ma 01 maart 2010, 16:42

@Marjolijn En daarom lees ik boeken ook altijd in de originele taal xD

En ik kom alweer met nieuws! De flaptekst van boek 3 is bekend!
Spoiler:
Against all odds, Katniss Everdeen has survived the Hunger Games twice. But now that she’s made it out of the bloody arena alive, she’s still not safe. The Capitol is angry. The Capitol wants revenge. Who do they think should pay for the unrest? Katniss. And what’s worse, President Snow has made it clear that no one else is safe either. Not Katniss’s family, not her friends, not the people of District 12. Powerful and haunting, this thrilling final installment of Suzanne Collins’s groundbreaking The Hunger Games trilogy promises to be one of the most talked about books of the year.

*sudders*.. Dit was eigenlijk wel obvious, maargoed, ik heb er zin in!
Hermione cannot draw

Lupin cannot sing
(8)
Patricia
The Awesome One

The Awesome One

Anemos

Volgende

Keer terug naar ScienceFantasy