- Zou zij kunnen overleven, alleen en in de wildernis? Wanneer alles en iedereen erop gebrand is dat je de ochtend niet levend haalt? Winnen betekend eeuwige roem en rijkdom. Verliezen betekent een zekere dood. De Honger Spelen zijn begonnen...
Katniss Everdeen leeft in een land dat vroeger de Verenigde Staten van Amerika heette, alleen is heet het nu Panem. Panem is ingedeeld in 13 districten. Echter, toen district 13 in opstand kwam tegen de hoofdstad Capitol, is het district uitgeroeid. Omdat het Capitol de macht wil houden willen ze de rest van de districten laten weten wie de baas is. Dit doen ze door een jaarlijks evenement, die onder het mom van 'herdenking aan het verschrikkelijke verleden van district 13', wordt gehouden. Dit zijn De Honger Spelen. De Honger Spelen zijn echter geen positief evenement. 24 kinderen, één jongen en één meisje uit de overgebleven 12 districten, tussen 12 en 18 jaar, moeten meespelen in deze reality show. Door middel van een loting wordt er bepaald wie er mee moeten doen, want deelname is verplicht. Deze 24 jongeren worden gebracht naar een arena in het land, en dan begint het spel pas echt. Het is namelijk de bedoeling dat jij, als deelnemer, als enigste levend de arena verlaat.
Mijn mening over het boek:
Wow, dit boek is echt héél mooi. Hoewel ik me lichtelijk erger aan de schrijfstijl (alles in de tegenwoordige tijd), heeft het me heel erg geboeid. Ik had hem uiteindelijk in anderhalve dag uit. De avonturen van Katniss zijn goed te volgen en het plot is erg goed.
Spoiler:
Het eerste hoofdstuk is te lezen op de officiele site:
Engels
Nederlands
Ook zijn de filmrechten verkocht aan Lionsgate, dus hopelijk wordt er een mooie film van gemaakt!
De Honger Spelen komt op 11 mei uit in het Nederlands. Deel twee, Catching Fire, komt uit op 1 september 2009 (Engelse versie). Na Catching Fire komt er nog één deel uit.